Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
hays_logoBranża motoryzacyjna doskonale sobie radzi - wciąż poszukiwani są pracownicy, którzy z roku na rok mogą liczyć na coraz lepsze wynagrodzenia. Wyniki badań i opinie ekspertów potwierdzają również, że Polska jest liderem w Europie Środkowo - Wschodniej pod względem atrakcyjności inwestycyjnej.

Szacuje się, że gdyby przemysł motoryzacyjny był niezależną gospodarką, zająłby szóste miejsce w rankingu największych państw globu. Przychody tej branży przekraczają 2,7 biliona euro, a przy produkcji samochodów oraz wytwarzaniu części samochodowych pracuje około 12 mln ludzi. Jednocześnie społeczeństwo wykazuje coraz większe zapotrzebowanie na nowe rozwiązania - również w motoryzacji. Nowe potrzeby konsumenckie warunkują konieczność szybkiego odpowiadania na nie przez producentów motoryzacyjnych oraz ciągłego podnoszenia jakości wykonania, systematycznego skracania czasu cykli produkcyjnych, prowadzenia projektów oszczędnościowych. Większa świadomość w zakresie troski o środowisko naturalne i energooszczędności pociąga za sobą również poszukiwanie przez producentów coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań.

Rewolucja technologiczna powoduje głęboką przemianę branży motoryzacyjnej i tworzy ogromną szansę dla polskiego rynku pracy. Już dziś Polska przewyższa kraje Europy Środkowej w produkcji samochodów dostawczych i ciężarowych, a także autobusów i autokarów. Przyczyniają się do tego liczne przewagi konkurencyjne polskiego przemysłu, takie jak silna koncentracja geograficzna producentów, rozwinięte zaplecze produkcyjne oraz dobre warunki dla inwestycji.

Nowe inwestycje i wykorzystanie technologii powodują, że branża motoryzacyjna przyciąga coraz częściej inżynierów, pasjonatów nowych technologii oraz młodych ludzi, którzy chcą związać swoją zawodową przyszłość z kierunkami technicznymi.

BIZNES I EDUKACJA
Choć zatrudnienie w branży motoryzacyjnej rośnie, a pracownicy mogą liczyć na coraz bardziej atrakcyjne wynagrodzenia, to wyzwaniem dla firm pozostaje przygotowanie przedstawicieli młodych pokoleń do wymagań sektora. Pracodawcy zgodnie podkreślają, że potrzeba współpracy biznesu z edukacją jest konieczna. Bez tego coraz trudniej będzie sobie poradzić z niedoborem rąk do pracy.  

Jednocześnie obserwujemy coraz większe zainteresowanie uczniów i studentów kierunkami technicznymi. Doskonale obrazuje to wzrost liczby absolwentów wyższych szkół technicznych - od 2008 do 2017 roku liczba absolwentów tych szkół wzrosła o 41%. Tendencja ta jest rezultatem zarówno przekonania studentów i uczniów do uczelni technicznych, jak i coraz większej świadomości kadry zarządzającej.

Z jednej strony, pokolenie obecnych dwudziestolatków stara się odnaleźć na rynku pracy możliwie szybko. Młodzi ludzie obierają ścieżkę kariery już w trakcie studiów i podejmują praktyki i staże zawodowe, albo decydują się na wybór kierunku technicznego i naukę w technikum. Wpływ na tę sytuację mają zachodnie gospodarki, gdzie wykwalifikowany ekspert w danej, nawet bardzo wąskiej dziedzinie, jest na wagę złota. Z drugiej strony innowacyjność w oparciu o utalentowanych pracowników jest czynnikiem najmocniej kształtującym konkurencyjność w branży produkcyjnej. - Pracodawcom zaczyna zależeć bardziej na wykwalifikowanych inżynierach, którzy znaleźli swoje miejsce - najlepiej niszę - na rynku pracy i obrali odpowiedni kierunek, którego trzymają się przy podejmowaniu kolejnych decyzji rekrutacyjnych - mówi Agnieszka Broś, ekspert Hays Poland.

WYJĄTKOWA OFERTA
Jakie oferty mogą zainteresować pracowników, o których rynek zabiega dziś bardziej, niż oni sami o zmianę pracy? Niezmiennie od kilku lat najbardziej atrakcyjne z perspektywy kandydatów branże to produkcja - z naciskiem na motoryzację, branża paliwowa oraz energetyczna. W Polsce Zachodniej, szczególnie na Dolnym Śląsku, inżynierowie branży produkcyjnej wyjątkowo dobrze oceniają motoryzację oraz lotnictwo.

Trend ten uwidacznia się w szczególności wśród kandydatów, którzy zdobyli już doświadczenie w pracy w tych dziedzinach oraz zainwestowali w swój rozwój i specjalistyczne szkolenia. Takie osoby nie są skłonne zmienić specjalizacji, nawet jeśli oferowane warunki są konkurencyjne. - Zdarza się, że dla inżynierów odpowiedzialnych na przykład za rozwój produktu, projektowanie elementów czy podzespołów w obszarze motoryzacji może być bardziej interesujące niż wykonywanie rysunków dla innej gałęzi przemysłu. Po wcześniejszych doświadczeniach w tym kierunku, zmiana profilu produkcyjnego i praca pod mniejszą presją, w mniej zautomatyzowanym i mniej dynamicznym środowisku, może nie dostarczać już tylu wyzwań. Chodzi również o swojego rodzaju renomę, zaawansowaną automatyzację i wykorzystanie technologii oraz możliwości rozwoju zawodowego. Branża dynamicznie się zmienia, jest otwarta na nowinki technologiczne, a zdobyte doświadczenia procentują - pozwalają awansować, poszerzyć specjalizację albo wynegocjować wyższe wynagrodzenie - podkreśla Agnieszka Broś.

Tym, co przyciąga kandydatów jest innowacyjność branży, w której będą pracować. Ogromne znaczenie mają też wysokie standa¬rdy pracy, co pociąga za sobą wysokie tempo działania, ale jednocześnie wpływa pozytywnie na zaangażowanie. Dla pracowników ważna jest także możliwość wskazania namacalnych efektów swojej pracy.

0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

ITA Sp. z o. o.  Sp. k.
Wirthwein Polska Sp. z o.o.
BARIBAL Group
Pol-Technology Sp. z o.o.
Lubricant Polska Sp. z o.o.
CVGS Sp. z o.o. Sp. k.