Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
sse- Sektor motoryzacyjny wpisuje się w dwa - Reindustrializacja i Innowacyjność - spośród pięciu filarów rozwoju przedstawionych w Planie na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - mówiła wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz podczas konferencji „Motoryzacja-Przemysł-Nauka”, której celem jest promocja współpracy przemysłu motoryzacyjnego z sektorem nauki.

Wiceminister Jadwiga Emilewicz przypomniała, że w drugiej połowie 2016 r. rusza nowa fabryka Volkswagena w Bełżycach k/Wrześni.

- W 2017 r. spodziewamy się uruchomienia przez Opla fabryki silników w Tychach. Mamy też deklaracje Daimlera ws. budowy fabryki silników w Jaworze - zaznaczyła.

- Dostrzegamy również istotną rolę motoryzacji w transferze technologii i wdrażaniu postępu technicznego, co w konsekwencji przekłada się na rozwój całego kraju - podkreśliła wiceszefowa resortu.

Przedstawiła także „Program e-Bus”, który zakłada zbudowanie do roku 2025 silnego przemysłu autobusów elektrycznych. Celem „Program e-Bus” jest stworzenie polskiego autobusu elektrycznego, którego kluczowe komponenty jak bateria, falownik, układ napędowy czy infrastruktura ładująca będą produkowane w kraju przy wsparciu rodzimego potencjału naukowo-badawczego. Docelowo rynek e-autobusów ma osiągnąć wartość 2,5 mld zł rocznie.

Pod względem ilości produkowanych pojazdów Polska znajduje się na 8. miejscu w Europie. Nasz kraj stał się jednym z największych w Europie Środkowo-Wschodniej producentów pojazdów i komponentów motoryzacyjnych. Na 40 większych fabryk pojazdów i silników zlokalizowanych w tym regionie, aż 15 znajduje się w Polsce.

Przemysł motoryzacyjny na koniec 2015 r. generował 122 mld zł przychodów z całokształtu działalności, mając 12 proc. udziału w przetwórstwie przemysłowym.

W 2015 r. polski przemysł motoryzacyjny sprzedał za granicą towary o wartości ponad 20,5 mld euro. Podobnie jak w latach poprzednich zdecydowana większość produktów motoryzacyjnych trafiła do odbiorców w krajach Unii Europejskiej. Niezmiennie największym odbiorcą pozostają Niemcy, do których trafiło ponad 31 proc. polskiego eksportu z tego sektora.

W 2015 r. polskie fabryki opuściło 642 406 samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Jest to istotny wzrost produkcji o ponad 11 proc. w stosunku do 2014 r.

Podczas konferencji przedstawiono także informacje nt. instrumentów wspierających innowacyjność sektora, w tym przede wszystkim założenia pierwszego konkursu programu sektorowego dla motoryzacji pn. INNOMOTO. Instrument będzie realizowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju z Programu Inteligentny Rozwój.

Prezentacje z konferencji są dostępne na stronie Ministerstwa Rozwoju.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Etyfol
Wirthwein Polska Sp. z o.o.
TIMRET Sp. z o.o.
Oerlikon Balzers Coating Poland Sp. z o.o.
 C.H. Erbslöh Polska Sp. z o.o.
Sigfox Poland Sp. z o.o.