Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners

W 2007 roku wyprodukowano w Polsce 870 tys. aut. Przemysł motoryzacyjny jest w pierwszej dziesiątce najważniejszych sektorów gospodarki.


 

W zeszłym roku wartość eksportu samochodów i części u nas produkowanych przekroczyła 16,6 mld euro.
- Co siódmy wyprodukowany w Europie autobus i co 20. samochód osobowy pochodzi z polskich fabryk - wylicza Jakub Faryś, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. - W zeszłym roku działające w kraju koncerny wyprodukowały prawie 870 tys. aut osobowych i dostawczych. 

Milion aut z Polski?
Produkcja aut osobowych i dostawczych wzrosła w ubiegłym roku o 25 proc. W tym, do maja, wzrost przekracza już 33 proc. Faryś nie wyklucza, że w całym roku padnie rekord miliona wyprodukowanych aut. Podczas gdy przed 2003 r. wytwarzana była ledwie jedna trzecia z tego. Niekwestionowanym liderem jest Fiat Auto Poland (w 2007 r. prawie 362 tys. aut). Tyska fabryka wytwarza świetnie przyjętego w Europie fiata 500 oraz pandę. Wkrótce ruszy tam produkcja forda ka. Drugi gracz rynkowy to gliwicki Opel (ponad 187 tys. sztuk w 2007 r.). Na trzecim miejscu pod względem produkcji wyprzedziła w tym roku poznańskiego Volkswagena warszawska FSO (jeszcze w 2007 roku Volkswagen wyprodukował 167 tys. aut, a FSO - 153 tys.). Głównie dzięki dziesiątkom tysięcy lanosów sprzedawanych na Ukrainie, ale i wytwarzanym od jesieni chevroletom aveo. Z kolei w Poznaniu jesienią do produkowanych caddy i T5 dołączył nowy model - Caddy Maxi.
Dobrze mają się też producenci większych pojazdów. W zeszłym roku w podkrakowskich Niepołomicach ruszyła produkcja ciężarówek MAN. Na każdej zmianie fabryka może zbudować rocznie 15 tys. pojazdów.

No i jest jeszcze świetnie radzący sobie segment autobusów. W zeszłym roku z polskich fabryk wyjechało ponad 3,6 tys. pojazdów, gdy produkcja w całej Europie sięgnęła 24 tys. sztuk. Działają u nas m.in. MAN, Volvo, Scania oraz krajowa gwiazda tego sektora - Solaris. Polska marka, która konsekwentnie zdobywa kolejne zagraniczne rynki. Produkcja solarisów w ubiegłym roku przekroczyła już 450 sztuk. Producent, jako pierwszy w Europie, zaoferował seryjne autobusy z napędem hybrydowym.

Eksperci PZPM wyliczają, że ponad połowa zarobionych na eksporcie przez przemysł motoryzacyjny pieniędzy przypada na producentów części zamiennych czy gotowych podzespołów. W polskich fabrykach powstają m.in. skrzynie biegów, silniki, układy hamulcowe, poduszki powietrzne, fotele i układy paliwowe wykorzystywane przez największych światowych producentów.

Brakuje nowych fabryk
Jest dobrze, ale trudno oprzeć się wrażeniu, że sam rozwój działających już u nas producentów to za mało. Trzeba ściągać nowych inwestorów. Tymczasem od 2000 r. wybudowano tylko jeden zakład produkcyjny. Światowe koncerny, jak Hyundai, KIA, PSA Peugeot-Citroen czy Daimler, wybierają naszych południowych sąsiadów.

Więcej w "Rzeczpospolitej".

0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

 Quality Control Innovation System Sp. z o.o.
Etisoft Sp. z o.o.
ANT Solutions Sp. z o.o.
CVGS Sp. z o.o. Sp. k.
ZG Lighting Polska Sp. z o.o.
PLAST-MET Automotive Systems Sp. z o.o.