Produkcja sprzedana
W I półroczu 2023 r. produkcja sprzedana w grupie PKD 29 (produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep), zatrudniających więcej niż 9 osób, po raz pierwszy przekroczyła, i w to w znaczącym stopniu, poziom 100 mld zł i wyniosła aż 121,4 mld złotych. To o 21,4 proc. więcej (+26 mld euro) niż w analogicznym okresie zeszłego roku. - Sytuacja w pierwszych sześciu miesiącach roku była stabilna - rósł popyt na nowe auta na rynkach unijnych, co przekładało się m.in. na wyższe zapotrzebowanie na komponenty - mówi Rafał Orłowski, Partner w AutomotiveSuppliers.pl. - Ponadto rosła produkcja pojazdów w Polsce, np. w fabryce Stellantis w Tychach, w którym na początku roku uruchomiono produkcję nowego modelu - Jeep Avenger.
W grupie firm średnich i dużych (powyżej 49 osób) produkcja sprzedana w I półroczu br. wzrosła do 116,2 mld złotych wobec 90,2 mld złotych w analogicznym okresie 2022 roku (+21,9 proc.). Ponad połowę tej wartości (55,5 proc.) wygenerowali producenci części i akcesoriów (PKD 29.3). Produkcja sprzedana na poziomie 64,47 mld złotych, jest wyższa rok do roku o 15,3 proc.
Przeciętne zatrudnienie
Na koniec I półrocza 2023 roku przeciętne zatrudnienie w zakładach grupy PKD 29 (produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep), zatrudniających więcej niż 9 osób, wyniosło 201,0 tys. - W ciągu 12 miesięcy liczba miejsc pracy wzrosła o ponad 5 tys. (+2,1 proc.). - mówi Rafał Orłowski. - Przeciętne zatrudnienie rośnie trzeci kwartał z rzędu. Warto podkreślić, że po I półroczu 2023 roku powróciliśmy do poziomu ostatni raz odnotowanego przed 24 miesiącami. Nadal jest jeszcze daleko do rekordu, który był osiągnięty w analogicznym okresie 2019 roku (210,3 tys.).
W komunikacie, także:
- czy we wszystkich grupach producentów motoryzacyjnych wzrosło przeciętne zatrudnienie?
- jaką wartość miał rekordowy eksport w I półroczu?
- o ile zwiększył się eksport akumulatorów litowo-jonowych?
Pobierz pełną wersję komunikatu |