Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
samarSprzedaż nowych samochodów osobowych w okresie od stycznia do końca sierpnia 2009 roku wyniosła 214 626 aut - podał IBRM Samar.

Oznacza wzrost o 0,99 proc.w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Liczba ta zawiera również samochody osobowe z homologacją ciężarową, tzw. auta z kratką, które w statystyce rejestracyjnej klasyfikowane są po stronie  samochodów ciężarowych. Ich udział w sprzedaży systematycznie rośnie, co wyraźnie pokazują dane zawarte w bazach Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Podobnie jak w poprzednich miesiącach liczba samochodów zadeklarowanych jako sprzedane znacznie odbiega od liczby aut zarejestrowanych. Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów różnica między sprzedażą w salonach  a faktycznie zarejestrowanymi w kraju samochodami wynosi już ponad 17 proc.

Oznacza to, że do tej pory poza granice Polski mogło wyjechać ponad 33 tys. aut. Ten swoisty eksport to efekt „pomocy sąsiedzkiej”, czyli zakupów klientów spoza Polski, głównie z Niemiec i Słowacji. Obcokrajowcy od początku roku masowo korzystają z oferty polskich dealerów. Stąd też faktyczny obraz naszego rynku jest dużo gorszy, niż sugerują to dane dotyczące sprzedaży. Liczba nowych samochodów zarejestrowanych po raz pierwszy w kraju w okresie styczeń-lipiec była mniejsza w porównaniu do roku ubiegłego o 17,5%.

W sierpniu dealerzy w całym kraju sprzedali 21 073 auta, co jest najgorszym wynikiem od początku roku. Sprzedaż w ósmym miesiącu była niższa od uzyskanej w lipcu aż o 14,58 proc. Niewielki wzrost - o 3,26 proc. - zanotowano jedynie w stosunku do wyniku z sierpnia ubiegłego roku.

Liderem miesięcznej sprzedaży jest Skoda, której samochody znalazły w sierpniu 2300 nabywców, czyli o 10 aut więcej niż rok wcześniej. Drugi rezultat miesiąca - w wysokości 2251 aut - uzyskał Ford. To aż o 44% więcej niż przed rokiem. Na trzeciej pozycji jest Fiat z wynikiem 2042 aut, czyli  o 20,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Czwarte miejsce przypadło Volkswagenowi z wynikiem 1827 sztuk (wzrost o 37,6% r/r). Na piątej pozycji uplasowała się Toyota, której samochody kupiło w sierpniu 1728 klientów, o 37,2% mniej niż w analogicznym miesiącu ub. roku. Kolejne lokaty zajmują Opel (1273 auta, spadek o 9,9%), Renault (1191 sprzedanych egzemplarzy, 6,5% spadku), Kia (1002 aut, wzrost o 42,5%), Honda (900 aut, spadek o 13,6%). Pierwszą dziesiątkę zamyka Nissan (863 sztuk, 112,6% wzrostu).

Uwzględniając wyniki skumulowane w okresie ośmiu miesięcy, tytuł lidera polskiego rynku należy niezmiennie do Skody, której auta znalazły od początku roku 24 520 nabywców. Taki wynik oznacza ponad 14-procentowy wzrost w ciągu roku, a jednocześnie największy w skali rynku ilościowy przyrost sprzedaży - o 3 100 sztuk. Tym samym Skoda umocniła swoją pozycję na rynku o ponad 1 proc., z nieco ponad 10,0 do 11,4%.

Drugie miejsce przypadło Fiatowi, który sprzedał dotychczas 22 158 samochodów, o 11,4% (+2274 sztuk) więcej niż rok wcześniej. Udział marki w rynku wynosi 10,3%, przed rokiem było to 9,7%.

Trzecie miejsce zajmuje Toyota. Japoński producent był liderem w ubiegłym roku, ale raczej nie zdoła już odrobić strat i obronić tamtej pozycji w 2009. Tegoroczna sprzedaż japońskiej marki wynosi 19 712 aut, o 17,2% (4100 sztuk) mniej niż po ośmiu miesiącach ubiegłego roku. Toyota zmniejszyła swój udział w rynku z 11,2 do 9,2%.
 
Dwie kolejne pozycje należą do Forda i Volkswagena. Obie firmy uzyskały zbliżone wyniki sumarycznej sprzedaży, odpowiednio 18 314 i 17 786 auta, obie wykazały też wzrost na przestrzeni roku: o 13,41 i o 17,95%. Volkswagen zwiększył udział w rynku krajowym z 7,1 do 8,3%, natomiast Ford - z 7,5 do 8,5%.

Więcej w serwisie IBRM Samar.
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

 C.H. Erbslöh Polska Sp. z o.o.
Kempny Komponenty
GABEC
Nifco Poland Sp. z o.o.
WOLMOT Sp. z o.o.
Wirthwein Polska Sp. z o.o.