VIA
Fabryki Grupy Stellantis w Polsce przechodzą duże przeobrażenia. Pod koniec zeszłego roku w Gliwicach zakończono wytwarzanie aut osobowych a w kwietniu 2022 roku w nowych zakładzie ruszyła produkcja pojazdów użytkowych. Również fabryka w Tychach finalizuje uruchomienie nowej gamy modeli aut osobowych.

Historia tyskiej fabryki ma już blisko 50 lat. Na terenie o powierzchni 2,4 mln m2 funkcjonuje jeden z największych obszarów produkcji motoryzacyjnej w Europie. Poza samą fabryką samochodów przy ulicy Turyńskiej 100 funkcjonuje wielu dostawców produkcyjnych oraz firm wspierających działalność FCA Poland. W ciągu blisko półwiecza działalności firma przechodziła kolejne fazy rozwoju i zmian. Ostatnie istotne modernizacje były przeprowadzane przed kilkunastoma latami gdy wdrażano modele segmentu A - Fiat 500/ Abarth 595 oraz Lancię Ypsilon.

Najnowszym „impulsem” zmian jest produkcja SUVów. Decyzja w tej sprawie została zakomunikowana pod koniec grudnia 2020 roku. Dzięki uruchomieniu produkcji całkowicie nowych modeli aut marek Jeep, Fiat oraz Alfa Romeo już wkrótce fabryka w Tychach będzie oferowała auta z segmentu B, zarówno z zaawansowanymi napędami elektrycznymi, jak również konwencjonalnymi. Rodzina SUVów powstaje na kompaktowej platformie modułowej (CMP), która wcześniej została zastosowana w takich modelach jak Peugeot 208, Peugeot 2008, Citroen C4, Citroen DS3 Crossback, Opel/Vauxhall Corsa czy Opel/Vauxhall Mokka.

Znamy już nazwę pierwszego modelu z Tychów. Na początku września tego roku podczas Salonu w Paryżu marka Jeep przedstawiła kompleksowy plan dla kolejnej generacji w pełni elektrycznych modeli 4xe, której celem jest zdobycie przez tę markę wiodącej pozycji w dziedzinie zelektryfikowanych SUV-ów. Pierwszym modelem tej zapowiedzianej ofensywy produktowej jest całkowicie nowy, w pełni elektryczny kompaktowy SUV Jeep Avenger, zaprezentowany na początku 2022 roku podczas prezentacji planu strategicznego Stellantis Dare Forward.

Jeep Avenger będzie oferowany klientom w Europie i na innych rynkach, takich jak Japonia i Korea Południowa. Auto segmentu B będzie pozycjonowane poniżej Jeepa Renegade’a. Większość produkcji przypadnie na wersję w 100-procentach elektryczną (BEV) ale Jeep Avenger będzie też dostępny na wybranych rynkach także z silnikiem konwencjonalnym. W wersji w pełni elektrycznej jego zasięg ma wynieść do 400 kilometrów.

Całkowicie nowy Jeep Avenger pojawi się w salonach dealerskich na początku 2023 roku ale jego produkcja w Tychach już ma miejsce. - Zakład i załoga są gotowe do pełnego uruchomienia nowej produkcji - mówił Tomasz Gębka, dyrektor fabryki Stellantis w Tychach - Obecnie (początek listopada - red. AutomotiveSuppliers.pl) jesteśmy w okresie pre-serii. Oficjalny „Job One” produkcji Jeepa Avengera nastąpi na przełomie tego i przyszłego roku.

Wyprodukowane egzemplarze z pre-serii są do „użytku wewnętrznego” - testują je i sprawdzają pracownicy (inżynierowie, menadżerowie produktu). Pozwala to na finalne doskonalenie zarówno procesów na poszczególnych wydziałach jak i samego modelu ale także umożliwia ciągłą poprawę współpracy z dostawcami. - Każdego dnia zwiększamy produkcję SUVa - mówi Tomasz Gębka. - Zakładamy, że końca 2022 roku z linii montażowej zjedzie pierwszych kilkaset egzemplarzy Jeepa Avengera.

Przygotowania pod nową produkcję
Podobnie jak w przypadku inwestycji w fabrykę samochodów użytkowych w Gliwicach, także przy realizacji nowego uruchomienia w Tychach zastosowano „Asset re-use”. Po połączeniu Groupe PSA z FCA okazało się, że niektóre z działających zakładów produkcyjnych Stellantis nie wykorzystują w pełni swojego wyposażenia i mogą stać się przysłowiowymi „dawcami” urządzeń dla innych fabryk Grupy. Dzięki takim transferom z fabryki do innego zakładu inwestycje są bardziej zoptymalizowane, przy rzecz jasna wydajnym i efektywnym systemie produkcji, patrząc z punktu widzenia jakości i zakładanych wolumenów produkcji. Modernizacja jakie przeprowadzono w Tychach dotyczą wszystkich trzech obszarów produkcyjnych.

Spawalnia
Na potrzeby produkcji SUVów została zaadaptowana spawalnia, która przed kilkunastoma latami była wykorzystana do produkcji Fiata Panda. Zmodernizowano pewne elementy ciągu transportowego karoserii, aby dostosować go do nowych modeli, które mają większe gabaryty niż aktualnie wytwarzane modele. Nowością jest zainstalowany wizyjny system pomiarowy (inline measurement), wraz z kolejnymi robotami spawalniczymi. Mierzy on określone charakterystyki nadwozia w całym procesie spawania karoserii.

Pełna wersja artykułu jest dostępna w kwartalniku AutomotiveSuppliers.pl review 4/2022.
automotivesuppliers pl review 59 Pobierz kwartalnik

Archiwalne wydania „AutomotiveSuppliers.pl review” są dostępne bezpłatnie w serwisie AutomotiveSuppliers.pl (dla subskrybentów).
0
Udostępniono
Automotivr CEE Day
baza dostawcow

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Mar-Mat Sp. z o.o.
MWM Business Solutions Sp. z o.o.
Fromm Poland Sp. z o.o.
GREG-PLAST
YETICO S.A.
TM LagerTechnik