Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
2020 rok był ogromnym wyzwaniem dla zakładów motoryzacyjnych. Najpierw lockdown wymusił znaczące redukcje miejsc pracy.

Późniejsze przywrócenie produkcji i wzrost zamówień spowodował, że firmy znów zaczęły zatrudniać. Sytuacja jest niestabilna, więc dostawcy buforują się pracownikami tymczasowymi.

Na koniec III kwartału 2020 roku, według danych GUS, w zakładach produkcyjnych pojazdów, przyczep i naczep oraz części i akcesoriów, zatrudniających więcej niż 9 osób (PKD 29) przeciętne zatrudnienie wyniosło 200,1 tys. osób. Trend spadkowy został w znacznym stopniu wyhamowany w III kwartale. O ile po II kwartale nastąpił spadek o 7,6 tys. (w stosunku do kwartału poprzedniego) to w następnym kwartale ubyło już tylko 1,2 tys. W związku z dużymi potrzebami zakłady motoryzacyjne tym okresie znów silnie posiłkowały się pracownikami tymczasowymi, z których w dużym stopniu zrezygnowano w czasie wiosennych przestoi.

W grupie zakładów średnich i dużych (powyżej 49 osób) w omawianym okresie przeciętne zatrudnienie wynosiło 188,8 tys. pracujących. To o 9,9 tys. mniej niż rok wcześniej (-5,5 proc.) i tylko o 0,2 tys. mniej niż na koniec II kwartału 2020 roku. Nadal za największą liczbę miejsc pracy odpowiadają producenci części i akcesoriów (PKD 29.3). Po trzech kwartałach zeszłego roku przeciętne zatrudnienie w tej grupie firm wynosiło 144,4 tys. W porównaniu do analogicznego okresu 2019 roku nastąpił spadek o 9,7 tys. pracujących (-6,4 proc.). Tu także widać wyhamowanie trendu spadkowego pomiędzy II a III kwartałem 2020 r. W ciągu trzech miesięcy ubyło jedynie 1,1 tys. miejsc pracy.

Warto podkreślić, że przeciętne zatrudnienie w zakładach produkujących pojazdy i silniki (PKD 29.1) było wyższe niż 12 miesięcy wcześniej i wynosiło 34,7 tys. (+0,5 tys., +2 proc.).

Do prześledzenia jak zmieniały się trendy w zatrudnieniu w przemyśle motoryzacyjnym najlepiej posłużą dane uzyskane od największych dostawców w naszym kraju. Pandemia COVID-19 oraz nowe trendy w motoryzacji, takie jak elektromobilność, całkowicie przebudowała kolejność na liście najważniejszych pracodawców.

  • Kto jest największym pracodawcą w sektorze dostawców motoryzacyjnym w Polsce?
  • Kto podwoił zatrudnienie?
  • Kto odnotował największy spadek?

Pełna wersja artykułu jest dostępna w najnowszych wydaniu kwartalnika AutomotiveSuppliers.pl review.
 
automotivesuppliers pl review 44 Pobierz kwartalnik


 
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

GREG-PLAST
Sigfox Poland Sp. z o.o.
 C.H. Erbslöh Polska Sp. z o.o.
RADMOT Sp. z o.o.
 Quality Control Innovation System Sp. z o.o.
MESH Works Inc.