Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
zds_logo11 czerwca br., na stronie internetowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pojawiła się informacja potwierdzająca, że na ostatnim posiedzeniu Rady Ministrów przyjęto poprawiony wniosek derogacyjny, który zostanie skierowany do Komisji Europejskiej w trybie art. 395 dyrektywy Rady 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Jak wynika z tej bardzo lakonicznej informacji, we wniosku tym rząd Rzeczypospolitej Polskiej zwraca się z prośbą o wyrażenie przez KE zgody na wprowadzenie środka nadzwyczajnego w postaci odstąpienia od przepisów dyrektywy, w celu ograniczenia prawa do odliczania do 50 proc. kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia (w tym wewnątrzwspólnotowego) pojazdów samochodowych, wytworzenia oraz importu pojazdów samochodowych. Derogacja objęłaby również częściowe ograniczenie - do wysokości 50 proc. - prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu paliwa do samochodów objętych derogacją oraz od innych wydatków eksploatacyjnych (naprawa i konserwacja pojazdów, wydatki na dostawy lub usługi związane z pojazdami i ich wykorzystywaniem). Ograniczenie to miałoby zastosowanie wyłącznie do pojazdów samochodowych, które są wykorzystywane zarówno do celów prywatnych, jak i do prowadzonej działalności gospodarczej i wydatków związanych z tymi pojazdami. Derogacja nie objęłaby pojazdów przeznaczonych wyłącznie do działalności gospodarczej. Zgodnie z wnioskiem ma ona dotyczyć okresu od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2018 r.

Szczegółowa treść wniosku nie jest niestety znana, gdyż polski rząd utrzymuje ją w tajemnicy przed polskimi podatnikami. Pomimo to, Związek Dealerów Samochodów wystosował do Komisji Europejskiej bardzo obszerne pismo, zawierające szczegółową argumentację za odrzuceniem wniosku i wprowadzeniem pełnego odliczenia VAT od aut firmowych, które nakazuje dyrektywa.

W piśmie wskazano, że udzielenie nowej derogacji będzie prowadziło do dalszego ograniczenia neutralności podatku VAT dla przedsiębiorców wynikającej z dyrektywy. Skutkiem derogacji będzie także utrzymanie tymczasowości rozwiązań legislacyjnych i dalsze pogorszenie warunków działania dla dużej części podatników. Co gorsza, problem związany z podatkiem VAT stosowanym w przypadku samochodów użytkowanych w firmach, wciąż nie zostanie ostatecznie rozwiązany, a jedynie przesunięty w czasie o kolejnych 5 lat. Obawy budzą możliwe dodatkowe konsekwencje, związane z niepewnością co do terminu rozpatrzenia wniosku przez KE. Brak decyzji do 1 stycznia 2014 roku po raz kolejny spowoduje zamieszanie na polskim rynku nowych pojazdów. Jak uczą doświadczenia lat poprzednich, wszelkie „zabiegi” dotyczące modyfikowania systemu podatku VAT od pojazdów firmowych w Polsce w każdym przypadku skutkowały dużymi wahaniami w sprzedaży pojazdów w krótkim okresie, które powodowały znaczne zakłócenia w normalnym funkcjonowaniu i rozwoju przedsiębiorstw prowadzących
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Gotec Plastics Polska sp. z o.o.
WAMECH P. A. WĄSIK Sp. J.
 C.H. Erbslöh Polska Sp. z o.o.
RADMOT Sp. z o.o.
Wirthwein Polska Sp. z o.o.
RAMPF Production Systems GmbH & Co.