Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
altRenault i Nissan świętują 14-lecie Aliansu. Został on zawarty w 1999 r. i ma wyjątkowy charakter. Formował się latami, we wzajemnym poszanowaniu kultury i charakteru każdej z Grup, stając się jedynym w swoim rodzaju i najtrwalszym porozumieniem o współpracy ponadnarodowej, łączącym dwóch wielkich producentów samochodów.

Dzięki Aliansowi działalność Renault osiągnęła rozmach i skalę właściwą dla dużego, międzynarodowego producenta samochodów - w branży, której cechą charakterystyczną stała się globalizacja i wysoka konkurencyjność. Mimo szerzącej się w Europie recesji i spowolnienia sprzedaży w Chinach, Alians osiągnął w 2012 r. rekordowy poziom sprzedaży: 8,1 mln samochodów (dokładnie 8 097 197 sztuk sprzedanych na całym świecie). Sama tylko Grupa Renault sprzedała ogółem 2 550 286 pojazdów, Nissan - 4 940 133 pojazdy, a AVTOVAZ - 606 778 pojazdów. Stanowi to 10% wszystkich nowych samochodów sprzedanych na świecie. W 2012 r. Alians uplasował się na 4. miejscu na świecie pod względem wielkości sprzedaży za Toyotą, General Motors i Volkswagenem.

Dzięki takiej skali działalności, Renault mogło przyspieszyć swój rozwój na arenie międzynarodowej. Od początku istnienia Aliansu Renault-Nissan, czyli od roku 1999, rynki wschodzące stanowiły dla przemysłu samochodowego główny filar wzrostu. W 1999 r. udział Brazylii, Rosji, Indii i Chin (czyli tzw. państw BRIC) w światowym rynku samochodowym wynosił zaledwie 8%, natomiast w roku 2012 wielkość sprzedaży w tych czterech państwach wynosiła już 36% sprzedaży światowej. Strategia przyjęta przez Alians zakłada przyspieszenie produkcji i sprzedaży samochodów Renault i Nissan w państwach BRIC. Konkretna taktyka zależy od regionu, od tego, czy Renault lub Nissan prowadzą już działalność w danym miejscu oraz od możliwości współpracy z innymi producentami, takimi jak AVTOVAZ w Rosji czy Dongfeng w Chinach.

Najbardziej ambitnym elementem projektu współdzielenia platformy Alians jest działalność na rynku indyjskim. W marcu 2010 r. otwarto zakład w Chennai - pierwszą fabrykę pracującą wyłącznie na rzecz Aliansu. Umożliwia ona Renault produkcję lokalną i coraz mocniejszą penetrację rynku indyjskiego. W ciągu 17 miesięcy Renault udało się wprowadzić na ten rynek 5 samochodów (Fluence i Koleos w 2011 r., Pulse, Duster i Scala w 2012 r.). Renault i Nissan chcą do 2016 r. osiągnąć 10-procentowy udział w rynku indyjskim, z czego 5% miałoby należeć do Renault. Z kolei w Rosji o możliwości dalszego podbijania rynku zadecydowała współpraca Renault z AVTOVAZ. W kwietniu 2012 r. otwarty został zakład w Togliatti. Uruchomiona w nim nowa linia produkcyjna „B0” - wspólna dla Renault, Nissana i LADY - umożliwiła Renault podwojenie zdolności produkcyjnych w Rosji. Renault i Nissan zakładają, że dzięki współpracy z AVTOVAZ osiągną 40-procentowy udział w rynku do roku 2016, przy czym na Renault przypadałoby 8%. W Chinach głównym partnerem Renault będzie Dongfeng, z którym Nissan współpracuje już od ponad 10 lat. Pozwoli to na zbudowanie przemysłowej bazy w Chinach do roku 2016.

Geograficzne korzenie obu Grup decydują o ich komplementarnym charakterze oraz o sile Aliansu ze względu na podział ryzyka. Od wielu lat Renault obserwuje spadek udziału w swoim historycznie pierwszym rynku, czyli w Europie. Z kolei Nissan od dłuższego czasu odnotowuje znaczny wzrost na rynku samochodowym w Chinach oraz odzyskuje stopniowo rynek Stanów Zjednoczonych. Firma Renault, która posiada 43,4% udziałów w kapitale Nissana, staje się zatem beneficjentem wzrostu działalności na tych rynkach, na których obecny jest Nissan. Z każdego sprzedanego samochodu tej marki Renault pozyskuje 43,4%.

Alians daje też Renault możliwość uzyskania efektu skali dzięki dodatkowym synergiom osiąganym każdego roku w ramach zakupów, inżynierii, układów napędowych, logistyki, RCI Banque itd. Liczbę wszystkich synergii w 2012 r. szacuje się na 2,6 mld, z czego 1,16 przypadnie Renault. I tak RNPO (Renault-Nissan Purchasing Organization), największa wspólna spółka Grupy, odpowiada obecnie za wszystkie zakupy Aliansu. Negocjuje ceny z dostawcami, występując w imieniu Renault i Nissana.
Od 2009 r. 100% zakupów realizowanych jest wspólnie, podczas gdy w momencie powstania RNPO, czyli w 2001 r., odsetek ten wynosił zaledwie 30. Na efekt skali wpływają także wspólne platformy
i wspólne części, pozwalające na zmniejszenie kosztów rozwoju i produkcji, a także synergie w dziedzinie układów napędowych (silniki i skrzynie biegów).

Alians jest też dla Renault szansą na przygotowywanie przyszłości: dzięki gamie samochodów elektrycznych firma zdobywa pozycję lidera w zakresie trwałej i powszechnie dostępnej mobilności. W ciągu dwóch lat Renault wprowadziło kompletną gamę czterech samochodów w pełni elektrycznych i powszechnie dostępnych. Oznacza to, że sprzedawane są one po podobnych cenach jak odpowiadające im pojazdy tradycyjne (po odliczeniu zachęt podatkowych): Kangoo Z.E. (październik 2011 r.), Fluence Z.E. (listopad 2011 r.), Twizy (marzec 2012 r.) i ZOE (2. półrocze 2012 r.). Tym samym Alians stał się światowym liderem w kategorii pojazdów elektrycznych (jego udział w rynku wynosi 64%), a Renault zyskało pozycję lidera w kategorii pojazdów elektrycznych na rynku europejskim (27,5% udziałów w rynku). Alians w istocie zaangażował znaczne środki w rozwój pojazdów elektrycznych: do 2015 r. wyda na ten cel 4 mld euro i skieruje do pracy w tej branży 2000 dedykowanych pracowników.

Najważniejsze dane liczbowe w roku 2012:
  • 8 097 197 samochodów sprzedanych przez Alians
  • 10% rynku światowego
  • 4. Grupa samochodowa na świecie  
  • 64% światowego rynku samochodów elektrycznych
  • 2,6 mld synergii, z czego 1,16 dla Renault
Struktura Aliansu:
  • Renault posiada 43,4% kapitału Nissana, a Nissan posiada 15% kapitału Renault.
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

MRS ELECTRONIC Sp. z o.o.
FABER CNC
 C.H. Erbslöh Polska Sp. z o.o.
ABC Colorex Sp. z o.o.
Poliamid Plastics Sp. z o.o.
Bollhoff Technika Łączenia Sp. z o.o.