Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
Elektryczne, skomunikowane z otoczeniem, przestronne - na szybko rosnącym rynku pojazdów typu Sport Utility Vehicle Grupa Volkswagen stawia w przyszłości na bezemisyjne SUV-y.

10,8 miliona dostarczonych pojazdów, 70 nowych modeli i obroty o wartości 236 miliardów euro - te liczby robią wrażenie. Koncern Volkswagen udowodnił w minionym roku obrachunkowym, że samochody nadal grają w świecie ważną rolę technologiczną i gospodarczą. Auto pozwala swobodnie się przemieszczać, jest źródłem innowacji, dobrobytu i wzrostu gospodarczego. Na tym tle wyróżnia się rosnący segment Sport Utility Vehicles, pojazdów określanych krótko mianem SUV. To one odnoszą na całym świecie największe sukcesy, zwłaszcza w USA i Chinach, ale w coraz większym stopniu także w Europie.

Aktualnie co czwarty model koncernu sprzedawany na świecie należy do klasy Sport Utility Vehicle. Między innymi dzięki SUV-om marka Volkswagen osiągnęła w 2018 roku najlepsze wyniki pod względem sprzedaży i obrotu. Od 2002 roku produkowany jest wszechstronny SUV Touareg - od tego czasu pojawiły się już trzy generacje tego modelu sprzedane łącznie w liczbie ponad miliona egzemplarzy. Z kolei 800.000 sztuk modeli Tiguan i Tiguan Allspace dostarczonych klientom tylko w 2018 roku i łącznie ponad pięć milionów egzemplarzy sprzedanych od 2007 roku świadczy o ogromnym światowym sukcesie tego auta. Również opracowany z myślą o amerykańskim rynku SUV Atlas oraz przeznaczony do sprzedaży w Chinach Teramont odniosły wspaniałe sukcesy.

W 2018 roku co czwarty sprzedany Volkswagen był pojazdem typu Sport Utility. Do 2025 roku marka zamierza oferować na świecie ponad 30 modeli typu SUV z napędem konwencjonalnym lub elektrycznym. Marka spodziewa się również, że w tym samym roku co drugi osobowy model Volkswagena będzie właśnie SUV-em. Dla porównania: na świecie i w Europie udział SUV-ów w rynku wynosi 38 procent, w Chinach 43 procent, a w USA aż 48 procent. Szczególnie dużego wzrostu sprzedaży swoich SUV-ów marka Volkswagen spodziewa się w Ameryce Północnej i Południowej oraz w Chinach.

Oprócz klasycznych dużych SUV-ów marka Volkswagen w ramach prowadzonej przez siebie ofensywy oferuje coraz więcej mniejszych oszczędnych modeli - kompaktowych oraz średniej wielkości (tzw. Mid Size SUV). Z prognoz wynika, że sprzedaż małych i kompaktowych SUV-ów podwoi się w ciągu najbliższych lat. Volkswagen zareagował na ten trend wprowadzając do sprzedaży T-Roca i T-Crossa - modele wzbogacające ofertę w klasach, do których należą Volkswagen Golf i Polo. T-Cross, najnowszy członek rodziny Volkswagena i pierwszy SUV marki należący do klasy aut małych, uzyskał niedawno w renomowanym teście bezpieczeństwa Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) najlepsze oceny w swojej klasie we wszystkich kategoriach. Oznacza to, że spełnia on najwyższe standardy w dziedzinie bezpieczeństwa.

Również inne marki koncernu zaznaczają mocno swój udział w ofensywie modeli typu SUV. Wykorzystują przy tym liczne możliwości jakie dają koncernowe platformy modułowe MLB, MQB, a w przyszłości również modułowa platforma MEB do konstrukcji samochodów z napędem elektrycznym. Celem jest produkcja modeli dopasowanych do specyfiki lokalnych rynków i równoczesny rozwój pojazdów elektrycznych, w tym nie emitujących żadnych szkodliwych substancji.

SKODA oferuje w Chinach pięć modeli typu SUV

W Skodzie wielki sukces Kodiaqa, którego w ciągu dwu i pół roku sprzedano 360.000 sztuk, powtórzył jego mniejszy brat Karoq - w półtora roku do klientów trafiło ponad 220.000 egzemplarzy tego modelu. W marcu, podczas salonu samochodowego w Genewie, SKODA przedstawiła małego miejskiego SUV-a Kamiq, który uzupełnił europejską ofertę marki. Z kolei w Chinach jeszcze w tym roku pojawi się seryjna wersja SUV-a o nazwie SKODA VISION GT. Chiny są przy tym jedynym rynkiem na świecie, na którym SKODA oferuje aż pięć różnych SUV-ów - wszystkie zostały opracowane specjalnie z myślą o tym ważnym rynku.

Światowa premiera pierwszego SEATA Arony 1.0 TGI z silnikiem zasilanym gazem CNG

Również SEAT ma bardzo atrakcyjną ofertę SUV-ów, składającą się z modeli Arona, Ateca i Tarraco. Dzisiaj co trzeci samochód hiszpańskiej marki należy do segmentu SUV-ów. Ostatnio swoją premierę miał SEAT Arona 1.0 TGI - pierwszy kompaktowy SUV zasilany gazem ziemnym (CNG). SEAT jest pionierem w zakresie pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym.

Porsche Macan będzie wyposażany wyłącznie w napęd elektryczny

Ogromny sukces w dziedzinie SUV-ów stał się również udziałem sportowej marki Porsche. Od wprowadzenia w 2002 roku na rynek modelu Cayenne sprzedano 864.200 egzemplarzy, w samym 2018 roku było to 71.500 sztuk. Niedawno Porsche rozszerzyło ofertę prezentując atletycznego Cayenne Coupé. Jeszcze większą popularnością wśród SUV-ów Porsche cieszy się Macan, którego produkcja wynosi 90.000 sztuk rocznie. Od 2014 roku sprzedano ponad 350.000 egzemplarzy tego kompaktowego SUV-a. Kolejna generacja modelu będzie miała w pełni elektryczny napęd, co jest zgodne z polityką Porsche, które zamierza rozbudowywać swoją ofertę elektrycznych SUV-ów. Pod koniec 2019 roku na rynku pojawi się Taycan - pierwszy sportowy samochód Porsche wyposażony w elektryczny napęd.

Audi również ma w ofercie elektrycznego SUV-a: e-trona

Elektromobilność jest równie ważna dla Audi. Szczególnym wydarzeniem we wrześniu 2018 roku była światowa premiera SUV-a e-tron wyposażonego wyłącznie w elektryczny napęd. Do 2025 roku Audi zamierza oferować na najważniejszych rynkach 12 modeli zasilanych tylko energią elektryczną i chce, by około jednej trzeciej sprzedaży marki stanowiły samochody ze zelektryfikowanym układem napędowym. Wśród nich znajdują się m.in. SUV-y e-tron, e-tron Sportback, Q4 e-tron koncept oraz Q2 L e-tron, który jako elektryczny SUV na bazie kompaktowego modelu Q2 będzie sprzedawany wyłącznie w Chinach. Ofertę Audi w dziedzinie popularnych modeli z rodziny Q wzbogacą również Q8 - nowy SUV coupé wyższej klasy, kompaktowy SUV Q3 drugiej generacji oraz nowa generacja dużego rodzinnego SUV-a Q7. Dużą popularnością SUV-y Audi cieszą się w Stanach Zjednoczonych - w 2018 roku 57 procent tego rodzaju aut Audi sprzedało właśnie na rynku amerykańskim. Największą popularnością wśród modeli z rodziny oznaczonej literą Q cieszyło się Audi Q5.

Lamborghini wprowadza na rynek nowego sportowego SUV-a

Lamborghini zaprezentowało w zeszłym roku Urusa - SUV-a o wybitnie sportowym charakterze i mocy 650 KM/478 kW. Utworzyło w ten sposób nowy segment samochodów: supersportowych SUV-ów. Urus jest najpopularniejszym modelem Lamborghini (sprzedano ponad 2.500 egzemplarzy) i przyczynia się do wzrostu sprzedaży marki - dzięki niemu Lamborghini sprzedało w 2018 roku o ponad 50 procent więcej samochodów. Z kolei Huracan Sterrato Concept, bazujący na Huracanie Evo, to nowy supersportowy SUV łączący cechy Huracana z silnikiem V10 z terenowymi możliwościami SUV-a Urus.

Bentley Bentayga bestsellerem marki

Także w wypadku marki oferującej pojazdy z gatunku superpremium największą popularnością cieszy się SUV - Bentley Bentayga. Wiosną tego roku zaprezentowano wersję „Speed” rozwijającą prędkość 306 km/h, co sprawia, że Bentayga jest najszybszym SUV-em na świecie. Lamborghini Urus - model również należący do rodziny koncernu Volkswagen - rozwija 305 km/h. Od zeszłego roku Bentley Bentayga jest oferowany również w wersji hybrydowej – to pierwszy krok marki ku elektryfikacji jej modeli.

Volkswagen zaprezentuje wkrótce dwa bezemisyjne SUV-y

A propos elektromobilności: pionierem w tej dziedzinie jest Volkswagen. Główna marka koncernu zamierza do 2020 roku oferować dwa elektryczne SUV-y, neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla i skonstruowane na platformie MEB. W przededniu premiery znajdują się elektryczne modele z rodziny ID - ID. CROZZ i ID. ROOMZZ. Moc systemowa ich układów napędowych wynosi 225 kW, co pozwala im uzyskać prędkość maksymalną 180 km/h i śmiało dotrzymać kroku konwencjonalnym SUV-om. ID. CROZZ, model z gatunku SUV-coupé, będzie w 2020 roku pierwszym SUV-em marki Volkswagen z nowej rodziny wyłącznie elektrycznych aut zapewniającym we wnętrzu przestrzeń porównywalną z przestrzenią kabiny Tiguana Allspace. Również duży SUV ID. ROOMZZ, oferujący miejsce dla siedmiu osób, będzie pojazdem elektrycznym, skomunikowanym z otoczeniem i bardzo przestronnym. Pierwsze egzemplarze do klientów trafią w 2021 roku w Chinach.

Wprowadzając te auta na rynek marka Volkswagen realizuje zobowiązanie koncernu do włączenia się w realizację postanowień szczytu klimatycznego w Paryżu. Celem ma być w tym wypadku wprowadzenie na rynek SUV-ów znacznie mniej obciążających środowisko i nie zużywających więcej paliwa niż porównywalne auta klasy kompaktowej lub wyższej.
0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Etyfol
 C.H. Erbslöh Polska Sp. z o.o.
TIMRET Sp. z o.o.
RAMPF Production Systems GmbH & Co.
Impel Group
T.ERRE POLSKA Sp. z o.o.