Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
nissan12 marca 2013 r. firma Nissan Motor Co., Ltd. przedstawiła swój plan zastosowania stali o dużej wytrzymałości na rozciąganie do produkcji nowych samochodów, tak aby elementy wykonane z tego materiału stanowiły nawet 25 procent masy każdego pojazdu.

Nissan zacznie wykorzystywać nowy rodzaj stali od początku 2017 roku w ramach inicjatyw zmierzających w kierunku obniżania masy samochodów.

Firma Nissan opracowała*1 ultrawytrzymałą stal 1,2 GPa o dużej elastyczności, która została zastosowana do produkcji nowego Infiniti Q50, który wejdzie do sprzedaży w USA w 2013 roku. Zanim opracowano ultrawytrzymałą stal 1,2 GPa, wykorzystywanie stali o dużej rozciągliwości do produkcji elementów samochodów o skomplikowanym kształcie było utrudnione. Nissan nadal jest jedynym producentem*2 wykorzystującym ultrawytrzymałą stal 1,2 GPa o dużej elastyczności.

Poprzez aktywne wdrażanie do produkcji ultrawytrzymałej stali 1,2 GPa, która jest jednym z kilku rodzajów zaawansowanej stali o dużej wytrzymałości na rozciąganie, Nissan zwiększy wykorzystanie tego typu materiału nawet do poziomu 25 procent wagi brutto elementów, z których zbudowany jest samochód. Program ten będzie realizowany od 2017 roku, a jego celem jest obniżenie masy samochodów Nissan o 15 procent dzięki wprowadzeniu odpowiednich modyfikacji konstrukcji nadwozia.

Poprzez optymalne połączenie materiałów2  opracowana wspólnym wysiłkiem ultrawytrzymała stal 1,2 GPa jest bardziej podatna na wydłużanie, zapewniając jednocześnie dużą wytrzymałość i dobrą plastyczność, co umożliwia produkcję lżejszych arkuszy blachy stalowej. Dzięki tym właściwościom ten nowoczesny materiał może być wykorzystywany do wytwarzania elementów o skomplikowanych kształtach, których produkcja z wykorzystaniem dostępnej na rynku stali o dużej wytrzymałości na rozciąganie była utrudniona. W połączeniu z procesem precyzyjnego wykrawania kształtów i spawania elementów, ultrawytrzymała stal 1,2 GPa może teraz służyć do produkcji różnych elementów pojazdów.

Ponadto zastosowanie ultrawytrzymałej stali 1,2 GPa prowadzi do zmniejszenia liczby materiałów wykorzystywanych do produkcji jednego samochodu, a istniejące linie produkcyjne mogą być użytkowane bez wprowadzania znaczących modyfikacji. Dzięki temu możliwe jest obniżenie całkowitego kosztu na jednostkę.

W ramach Zielonego Programu Nissana 2016, stanowiącego średniookresowy plan ochrony środowiska opracowany przez koncern, do końca 2016 roku planowane jest obniżenie zużycia paliwa w pojazdach marki Nissan o 35 procent, w porównaniu do średniej z 2005 roku, obliczonej dla wszystkich samochodów Nissana. Przyczyni się do tego szersze wykorzystanie zaawansowanych typów stali, w tym nowej ultrawytrzymałej stali 1,2 GPa, dzięki której obniży się masa pojazdów, umożliwiając zmniejszenie zużycia paliwa.

*1 Opracowana we współpracy Nissan Motor Co., Ltd., Nippon Steel & Sumitomo Metal Corporation i Kobe Steel, Ltd.

*2 Jako elementy konstrukcji nadwozia formowane w procesie prasowania na zimno
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

ST TRADING Sp. z o.o. (NORM HOLDING)
Pol-Technology Sp. z o.o.
T.ERRE POLSKA Sp. z o.o.
QualityHUB24
YETICO S.A.
ISRINGHAUSEN Sp. z o.o.