Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
Firma Ford jest postrzegana przez niezależne instytucje, ekspertów oraz opinię publiczną jako lider branży motoryzacyjnej pod względem realnie podejmowanych działań mających na celu ograniczenie swojego śladu węglowego.

Działania te skupione są wokół wszystkich etapów prowadzonej działalności: od projektowania i budowy zakładów produkcyjnych, pozyskiwania energii i wody wykorzystywanej w procesach produkcyjnych, poprzez projektowanie pojazdów spełniających coraz bardziej wyśrubowane normy emisji spalin, pozyskiwanie surowców i materiałów służących do budowy nowych samochodów, aż po recykling wycofanych z użytkowania aut i ograniczanie wytwarzanych śmieci przekazywanych na wysypiska.

- W Fordzie jesteśmy świadomi konieczności przeciwdziałania zmianom klimatycznym i tego, że w tym procesie mamy do odegrania pewną rolę. Dostarczamy atrakcyjne pojazdy elektryczne dostępne dla wielu, a nie dla nielicznych. A ponieważ przejmujemy przywództwo w rewolucji pojazdów elektrycznych, to naszym celem jest nie tylko produkowanie wysokiej jakości pojazdów na dużą skalę, ale także robienie tego w sposób mający pozytywny wpływ na ludzi i środowisko - powiedziała Cynthia Williams, globalny dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju, homologacji i zgodności, Ford Motor Company.

Tworzywa sztuczne z materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu

Ford skupia się na zastosowaniu materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w produkowanych tworzywach sztucznych. Wykorzystując je w projektowaniu pojazdów producent ogranicza ilość odpadów na wysypiskach i zużywa mniej zasobów naturalnych. Zgodnie z Raportem Środowiskowym z 2022 roku, firma planuje do roku 2030 całkowitą eliminację jednorazowych tworzyw sztucznych ze swojej działalności.

W związku ze stale rosnącym wykorzystaniem plastiku w nowych samochodach, Ford skoncentrował się na zwiększeniu trwałości tworzyw sztucznych w konstrukcji swoich pojazdów i dąży do zastosowania 20% materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w nowych pojazdach w Ameryce Północnej i Europie do 2025 roku oraz 10% w Chinach i Turcji. Jak zauważa w swoim Raporcie Środowiskowym producent, recykling tworzyw sztucznych ma kluczowe znaczenie dla odpowiedzialnej produkcji. Z jednej strony utrzymuje bowiem odpady z dala od wysypisk, a z drugiej znacznie zmniejsza zużycie zasobów naturalnych oraz energii.

Już dziś w zakładach Forda plastikowe butelki z recyclingu przetwarzane są na wykładziny, osłony podwozia czy tuleje kół. Poużytkowe nylonowe i polipropylenowe wykładziny dywanowe używane są natomiast do osłon głowic cylindrów, wentylatorów, osłon krzywek i karbonowych pojemników. Ponad to Ford jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej, użył do produkcji niektórych części samochodowych w 100% przetworzonych oceanicznych tworzyw sztucznych. Mowa o zaciskach do wiązek przewodów zastosowanych w Ford Bronco Sport, które zostały wykonane z plastiku zebranego w Oceanie Indyjskim i Morzu Arabskim.

Innowacyjne podejście

Kolejnym kluczowym elementem strategii zrównoważonego rozwoju Forda jest korzystanie z odnawialnych materiałów pochodzenia roślinnego. Co ciekawe, począwszy od roku 2007 firma wprowadziła do swoich pojazdów kilkanaście pierwszych w branży materiałów pochodzenia roślinnego zyskując tym samym reputację lidera w tej dziedzinie. Były to m.in. pianka sojowa, słoma pszeniczna, łuski ryżowe, celuloza drzewna, włókno kokosowe i plewy z kawy.

A jak to wygląda w praktyce? Sojowe poduszki, oparcia i zagłówki siedzeń są montowane od ponad dekady w każdym pojeździe produkowanym przez Forda w Ameryce Północnej (ponad 18,5 miliona pojazdów). Bio-pianki stosowane w samochodach producenta obniżyły łącznie emisję gazów cieplarnianych o ponad 108 milionów kg, wykorzystując ponad 730 miliardów nasion soi, zapewniając tym samym dodatkowe dochody rolnikom z USA. Pianka sojowa zmniejsza zależność od ropy naftowej o ponad 2,2 milionów kg rocznie. Warto zauważyć także, że materiały pochodzenia roślinnego są często lżejsze, co zmniejsza zużycie paliwa w trakcie użytkowania pojazdu

Ford był również pierwszym producentem w branży, który wprowadził na rynek schowki wykonane ze słomy pszenicznej, osłony przewodów elektrycznych wypełnione łuskami ryżu oraz wsporniki podłokietników i konsol z celulozy drzewnej. Dzięki współpracy z McDonald’s USA producent wykorzystał nawet plewy kawy czyli wysuszoną skórkę ziaren jako wzmocnienie obudowy reflektorów.

Inżynierowie Forda z grupy ds. materiałów zrównoważonych kontynuują prace nad rozwojem zrównoważonego plastiku, w tym tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknem alg i żywic polimerowych wykonanych z surowców odnawialnych. Testują także, czy celuloza drzewna i kompozyty, które zostały wykorzystane w konsoli Lincolna Continental, mogą mieć inne zastosowanie.

Recykling baterii

W ramach ogłoszonej przez Forda strategii elektryfikacji producent rozpoczął współpracę z Redwood Materials w zakresie recyklingu baterii. Stosowana przez firmy technologia pozwala odzyskać średnio ponad 95% materiałów strategicznych, takich jak nikiel, kobalt, lit i miedź. Mogą one być poddane recyklingowi i regeneracji w zamkniętym obiegu, w którym Redwood tworzy miedzianą folię anodową i aktywne materiały katodowe do przyszłej produkcji baterii.

- Nasza współpraca z Redwood z założenia pomoże zapewnić infrastrukturę umożliwiającą opłacalny recykling zużytych akumulatorów Forda, aby stworzyć solidny strumień materiałów gotowych do ponownego wykorzystania i obniżyć koszty pojazdów elektrycznych - powiedziała Lisa Drake, wiceprezes ds. industrializacji pojazdów elektrycznych, Ford Model e.

Strategia Gospodarki o Obiegu Zamkniętym

W ramach innowacyjnych rozwiązań, we współpracy z HP, Ford jako pierwszy w branży, pracuje nad recyklingiem zużytych proszków i części do drukarek 3D, przekształcając je w formowane wtryskowo części samochodowe tj. klipsy do przewodów paliwowych montowanych w pick-upach Super Duty F-250.

- Wiele firm z powodzeniem wykorzystuje innowacyjną technologię druku 3D, ale wraz z HP jako pierwsi odkryliśmy wysokowartościowe zastosowanie dla odpadów proszkowych, które prawdopodobnie trafiłyby na wysypisko, przekształcając je w funkcjonalne i trwałe części samochodowe - powiedziała Debbie Mielewski, pracownik techniczny Forda, ds. zrównoważonego rozwoju.

Podejście Forda do gospodarki w obiegu zamkniętym nie ogranicza się tylko do części wewnątrz pojazdu. Producent jest największą na świecie firmą zajmującą się recyklingiem aluminium w obiegu zamkniętym ściśle współpracując z dostawcami blach aluminiowych, aby stworzyć unikalne stopy przeznaczone wyłącznie do recyklingu w obiegu zamkniętym. System zamkniętej pętli odzyskuje złom aluminiowy podczas tłoczenia części i oddziela różne stopy aluminium, dzięki czemu można je ponownie przetworzyć i zastosować w nowych pojazdach. Zabieg ten pozwala zaoszczędzić 95% energii potrzebnej do wytworzenia nowego aluminium z surowej rudy. Zamknięty system recyklingu jest używany przez Forda m.in. do produkcji pojazdów Serii F i pozwala odzyskiwać do 9 milionów kg wysokowytrzymałego wojskowego stopu aluminium miesięcznie.

- Nasze zaangażowanie w używanie zrównoważonych materiałów jest częścią naszej historii, teraźniejszości i przyszłości. Dlatego Ford nieustannie pracuje nad przyczynianiem się do realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Mowa m.in. o osiągnięciu neutralności węglowej nie później niż do roku 2050, stosowaniu do produkcji elementów plastikowych w pojazdach wyłącznie z materiałów pochodzących z recyklingu lub odnawialnych, eliminacji jednorazowych tworzyw sztucznych w działalności oraz niedostarczaniu na wysypiska odpadów pochodzących z naszej działalności - powiedział Piotr Pawlak, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

FABER CNC
EFAFLEX Polska Sp. z o.o.
MRS ELECTRONIC Sp. z o.o.
item Polska Sp. z o. o.
GABEC
Nifco Poland Sp. z o.o.