Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
renault_logoWobec trudnej i niepewnej sytuacji, Renault stara się zrealizować swój cel na rok 2012, czyli dodatni free cash flow operacyjny - powiedział Carlos Ghosn, prezes-dyrektor generalny Renault.

W I półroczu 2012 r. obroty Grupy wyniosły 20 935 milionów euro, co oznacza spadek o 0,8%. Stały wzrost na rynkach pozaeuropejskich nie kompensuje słabej sytuacji na rynku europejskim. Udział sektora samochodowego w obrotach Grupy wyniósł 19 863 miliony euro. Ten spadek o 1,4% w porównaniu do I półrocza 2011 r. wynika głównie ze znacznego zmniejszenia sprzedaży we Francji i w Europie. Korzystny mix produktowy oraz lekko dodatni efekt cenowy tylko częściowo skompensowały spadek.

Marża operacyjna Grupy w I półroczu 2012 r. wyniosła 482 miliony euro, podczas gdy w I półroczu 2011 r. - 630 milionów euro i stanowiła 2,3% obrotów (3% w I półroczu 2011 r.).

Marża operacyjna sektora samochodowego jest dodatnia i osiągnęła 87 milionów euro (0,4% obrotów), co oznacza spadek o 134 miliony euro w porównaniu do I półrocza 2011 r. Wpłynęły na nią głównie spadek sprzedaży (-176 milionów euro) i zwiększenie kosztów wynikające z bogatszego wyposażenia samochodów (-211 milionów euro). Z drugiej strony na jej korzyść wpłynął plan redukcji kosztów Monozukuri (197 milionów euro netto) i obniżenie kosztów ogólnych (59 milionów euro).

Udział sektora finansowania sprzedaży w marży operacyjnej Grupy osiągnął 395 milionów euro - w porównaniu do 409 milionów euro w I półroczu 2011 r. Koszt ryzyka wzrósł do 0,44% średniego poziomu portfela udzielonych kredytów w porównaniu do 0,14% w I półroczu 2011 r. Po tym, jak osiągnął w zeszłym roku bardzo niski poziom, koszt ryzyka pozostaje poniżej jego średniej wartości 0,60%, co oznacza utrzymanie dobrej jakości portfela pomimo załamania się koniunktury gospodarczej w Europie.

Udział spółek stowarzyszonych, w szczególności Nissan, AB Volvo i AVTOVAZ, wzrasta w I półroczu do poziomu 630 milionów euro.

Zysk netto wyniósł 786 milionów euro, a zysk netto po odliczeniu zysku akcjonariuszy mniejszościowych osiągnął 746 milionów euro (2,74 euro za jedną akcję w porównaniu do 4,48 euro za jedną akcję w I półroczu 2011 r).

Free cash flow operacyjny sektora samochodowego jest ujemny i wyniósł 200 milionów euro, przy uwzględnieniu wpływu spadku zapotrzebowania na środki obrotowe na poziomie -444 milionów euro od 31 grudnia 2011 r.

Zadłużenie finansowe netto sektora samochodowego wzrosło o 519 milionów euro w porównaniu do 31 grudnia 2011 r. i w dniu 30 czerwca 2012 r. wyniosło 818 milionów euro. Stosunek zadłużenia netto do kapitału własnego wyniósł pod koniec czerwca 2012 3,3%  (w porównaniu do 1,2% pod koniec grudnia 2011 r).

Od stycznia 2012 r. Renault SA zaciągnęło pożyczki średnioterminowe w wysokości prawie miliarda euro, co pozwoliło na sfinansowanie prawie w całości spłaty obligacji 2012, potwierdzając jednocześnie dostęp do rynków europejskich i japońskiego. Sektor samochodowy utrzymał płynność finansową na poziomie 11,1 miliarda euro pod koniec czerwca 2012 r.


Prognozy na rok 2012
Zaobserwowana w I półroczu na rynku samochodowym (samochody dostawcze + samochody osobowe) tendencja powinna nadal trwać w drugim półroczu: światowa sprzedaż powinna nadal rosnąć pomimo kurczącego się rynku europejskiego. W ciągu całego 2012 roku światowy rynek samochodowy powinien odnotować wzrost o 5% (wcześniej przewidywano wzrost o 4%). Z drugiej strony rynek europejski powinien odnotować spadek o 3 punkty większy niż przewidziano na początku roku (obecnie od -6% do -7%), w tym spadek na rynku francuskim od -10% do -11% (podczas gdy przewidywano od -7% do -8%).

Dzięki wzrostowi na rynkach pozaeuropejskich, wprowadzeniu nowych produktów w II półroczu 2012 r. i wprowadzeniu Dustera na  dodatkowe rynki Grupa przewiduje w 2012 r. lepsze wyniki sprzedaży niż w 2011 r. pod warunkiem, że sytuacja na rynku europejskim nie pogorszy się bardziej niż przewidują aktualne prognozy.

Pomimo trudności w przewidywaniu rozwoju sytuacji i wzrastającego ryzyka w Europie Grupa pozostaje na dobrej drodze, żeby osiągnąć swój cel na 2012 rok, czyli dodatni free cash flow operacyjny dla sektora samochodowego.
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

SJM EUROSTAT SAS
VIA Technika Obróbki Powierzchniowej Sp. z o.o.
HQ Plastics
Nifco Poland Sp. z o.o.
Zakłady Metalowe „Postęp” S.A.
Pol-Technology Sp. z o.o.