Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
infobus_logoW 2010 r. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 3385 autobusów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 5 ton. To aż o 592 pojazdy mniej niż w 2009 r. (-14,88%).

To pierwszy tak wyraźny spadek eksportu autobusów odnotowany na przestrzeni ostatnich sześciu lat. Ten trend jest bezpośrednio związany ze spadkiem popytu na nowe pojazdy użytkowe na prawie wszystkich europejskich rynkach.

Tradycyjnie głównymi odbiorcami autobusów z Polski są Niemcy i Szwecja. Trzecim najpopularniejszym kierunkiem była w 2010 r. Norwegia, a czwartym - Francja. W zeszłym roku na liście rankingowej zabrakło bardziej odległych krajów, takich jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, które dominowały w latach 2008 i 2009, czy Grecji, która mocno zaistniała na naszej eksportowej mapie w 2009 r. Zdecydowana większość autobusów została wyeksportowana do „starych” państw Unii Europejskiej.

O ile w pierwszej połowie roku w rankingu na pierwsze miejsce przesunęli się obaj szwedzcy producenci - Volvo i Scania, tak na koniec roku sytuacja powróciła tutaj do normy. Pierwsze miejsce zajął już tradycyjnie MAN, na drugiej pozycji jest Volvo, na trzeciej - Scania, a czwarte miejsce –ostatnie z „wielkiej eksportowej czwórki” – zajmuje Solaris. Z tej grupy tylko Volvo odnotowało w 2010 r. wzrost eksportu – o 106 szt. (+4%) w porównaniu z 2009 r., natomiast reszta firm zmniejszyła swoją zagraniczną sprzedaż. I tak: - MAN zmniejszył swój eksport 335 szt. (-22,27%) w porównaniu z 2009 r.; - Scania zmniejszyła swój eksport o 86 szt. (-11,91%) w porównaniu z 2009 r.; - Solaris zmniejszył swój eksport o 206 szt. (- 24,64%) w porównaniu z 2009 r.

Liderem eksportu w 2010 r. został MAN z wynikiem 1169. wyeksportowanych autobusów miejskich. Główne kierunki eksportu niemieckiego producenta to Niemcy, a następnie Szwecja i Francja. Najczęściej zagraniczni klienci wybierali modele Lion`s City (A21) i Lion`s City G (A23).Dodatkowo niemiecki producent wyeksportował ponad 600 podwozi autobusowych, które trafiły głównie do Hiszpanii, Izraela i Niemiec. Kilka egzemplarzy dotarło do tak dalekich krajów jak Malezja, Chiny czy Australia.

Drugie miejsce w rankingu zajmuje Volvo z rezultatem 845 wysłanych za granicę autobusów. Podstawowym kierunkiem eksportu firmy w 2010 r. była Norwegia (duży kontrakt na dostawę autobusów międzymiastowych V8700) oraz Szwecja i Niemcy. Warto odnotować, że bramy wrocławskiej fabryki opuściło już ponad 60. seryjnie produkowanych pojazdów hybrydowych V7705, które zakupili przewoźnicy m.in. z Norwegii, Niemiec, Luksemburga, Belgii i Szwajcarii.

Trzecie miejsce to Scania Bus Production Słupsk, która wysłała do swoich zagranicznych klientów 636 autobusów oraz ponad 300 podwozi do montażu przemysłowego. Kompletne pojazdy trafiły w zdecydowanej większości do odbiorców z Szwecji, Wielkiej Brytanii oraz Niemiec. Tak wysoka pozycja naszych zachodnich sąsiadów to nowość w statystykach producenta. Cały czas podstawą eksportu szwedzkiej firmy są piętrowe, niskopodłogowe autobusy miejskie, które seriami zamawiają angielscy przewoźnicy. Drugi ważny produkt w ofercie produkcyjnej to pojazdy niskowejściowe (w zdecydowanej mierze zasilane etanolem), które zdecydowanie najczęściej kupują klienci ze Skandynawii.

I czwarte miejsce w rankingu zajmuje Solaris Bus &Coach, który w 2010 r. sprzedał poza granicami naszego kraju 630 autobusów. W zeszłym roku szczególnie dobrze wyglądał kierunek szwedzki, a następnie niemiecki i norweski. To pierwszy rok, kiedy producent z Bolechowa jest tak mocno ukierunkowany na sprzedaż autobusów do Skandynawii. Dodajmy, że w 2010 r. kolejnym, nowym rynkiem eksportowym Solarisa została Hiszpania.

Warto również wspomnieć o rosnącej sprzedaży trolejbusów – w 2010 r. firma wyeksportowała 83 „autobusy na szelkach”, w tym najwięcej (52 szt.) modelu Trollino 12, który trafił do Bułgarii, Czech, Estonii, Niemiec i Szwecji. Przypomnijmy, że w całym 2009 r. Solaris wyeksportował łącznie 32 trolejbusy.

Listę polskich eksporterów autobusów w 2010 r. zamykają firmy:
- Kapena (60 szt.)
- CMS Auto (28 szt.)
- Autosan (17 szt.)
Eksport autobusów z Polski w 2010 r.
Producent
2010 proc. 2009
MAN Bus Sp. z o. o.
1 169
34,53 proc.
1 504
Volvo Polska 845 24,96 proc. 739
Scania Production Słupsk 636 18,79 proc.
722
Solaris Bus & Coach 630 18,61 proc. 836
inni
105
3,1 proc. 176
RAZEM
3 385
100 proc. 3 977
Źródło: JMK analizy rynku transportowego

Więcej w serwisie www.infobus.pl

0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Zakłady Metalowe „Postęp” S.A.
VIA Technika Obróbki Powierzchniowej Sp. z o.o.
Nifco Poland Sp. z o.o.
Wirthwein Polska Sp. z o.o.
Gumitex Sp. z o.o. Sp.k.
Pol-Technology Sp. z o.o.