Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
ey logo newW ciągu najbliższych 12 miesięcy aż 70% firm motoryzacyjnych planuje transakcje fuzji i przejęć. I chociaż nie będą to wielkie transakcje - większość nie przekroczy wartości 250 milionów USD - to cały sektor jest przekonany, że sytuacja gospodarcza na świecie i w Europie będzie się już tylko polepszać - wynika z Barometru Nastrojów Menedżerów Firm Sektora Motoryzacyjnego, opracowanego przez firmę doradczą EY.

W Europie 18% wszystkich zagranicznych inwestycji bezpośrednich to właśnie inwestycje w sektorze motoryzacyjnym. W sumie, w 2014 roku było to aż 287 projektów. - Poprawiająca się sytuacja gospodarcza w Europie, deprecjacja euro oraz niższe ceny energii przyczyniły się do wzrostu produkcji przemysłowej, w tym motoryzacyjnej - mówi Leszek Lerch, Partner i Dyrektor Działu Doradztwa Sektora Motoryzacyjnego EY w Polsce. - Zwróćmy też uwagę na wzrost o 5,7% sprzedaży samochodów w Europie. To dobry znak zmieniającego się trendu na naszym kontynencie - dodaje.

To właśnie dzięki inwestycjom bezpośrednim sektor motoryzacyjny stworzył w Europie najwięcej, bo 45 755 nowych miejsc pracy. - W Polsce było 20 zagranicznych inwestycji bezpośrednich, o 7 więcej niż w 2013 roku. Utworzyły one w sumie 5 136 nowych miejsc pracy - mówi Leszek Lerch. - Polska to przede wszystkim produkcja części i komponentów do samochodów. Tym samym jest mocno uzależniona od sytuacji na świecie. Prężny rozwój tej gałęzi przemysłu dowodzi, że kryzys w sektorze motoryzacyjnym na świecie się skończył - przypomina Agnieszka Bryl, Dyrektor w Dziale Zarządzania Ryzykiem Biznesowym EY. - Tylko w Polsce sprzedaż aut osobowych i dostawczych do 3,5 t w roku 2014 wyniosła ponad 372 tys. sztuk co oznacza wzrost aż o 12,2% w porównaniu z rokiem poprzednim. Obserwujemy znaczące zainteresowanie inwestorów strategicznych jak i finansowych szeroko rozumianym sektorem motoryzacyjnym, od producentów wspomnianych komponentów, przez dystrybutorów części po dealerów samochodów osobowych i użytkowych nowych oraz używanych. Według ekspertów branżowych istotną rolę w najbliższym czasie odegrają trendy oraz struktura sprzedaży aut używanych, czyli rynek tzw. remarketingu aut - dodaje Sebastian Jasinowski, ekspert w Dziale Fuzji i Przejęć EY.

Kontrola kosztów
Ponad 50% światowych firm motoryzacyjnych kontynuuje politykę kontroli kosztów zapoczątkowaną w trakcie kryzysu gospodarczego. Cały sektor zdaje sobie sprawę, że nie może przerzucić nawet części kosztów na klientów. - Nowe modele finansowania zakupu samochodu na rynku prywatnym i flotowym w Polsce, w tym wynajem i leasing z wysoką wartością wykupu pokazują zmieniające się trendy. Klienci coraz częściej traktują użytkowanie samochodu jako usługę i chcą płacić za to z góry określoną kwotę. Brak odpowiedzialności klienta za odkup samochodu będzie zwiększał oczekiwania w tym zakresie wobec sieci dealerskich. Biorąc pod uwagę ich obecną kondycję finansową prawdopodobne są zatem kolejne konsolidacje na rynku - mówi Tomasz Kędzierski, Starszy Menedżer w Dziale Poprawy Efektywności Biznesowej EY.

Innowacyjność kluczem do sukcesu
86% firm szuka innowacyjnych strategii rozwoju inwestując w działy Badań i Rozwoju. Głównymi powodami planowanych transakcji fuzji i przejęć jest rosnące znaczenie innowacyjnych produktów i usług, dostęp do nowych technologii, jak np. samochody bezzałogowe, a także do zaawansowanych materiałów.
- Koncerny motoryzacyjne wiedzą, że muszą szukać innowacyjności w produktach, jak na przykład ekologicznie napędzane samochody, ale także w usługach, w tym w kanałach finansowania sprzedaży - mówi Agnieszka Bryl. Inną metodą innowacji jest dołączenie się do coraz popularniejszej metody wynajmowania samochodów czyli car-sharing. - Zwiększające się zainteresowanie producentów samochodów koncepcją car-sharing prowadzi do nieznanych dotąd na rynku sytuacji. Firmy wynajmujące samochody – w praktyce klienci poszczególnych marek, prowadzą bowiem także działalność w tym zakresie i konkurują z producentami. Te nowe interakcje prowadzą do innowacji w modelu biznesowym. Daimler już stworzył własną firmę Car2Go we współpracy z Europcar, podobne plany ogłosiło BMW we współpracy z SIXT. Koncerny są przekonane, że w ten sposób mogą przyciągnąć nowych klientów, także tych nieplanujących zakupu samochodu - mówi Tomasz Kędzierski. - Nie bez znaczenia jest także dostęp do miejsc parkingowych w centrach miast, to bowiem warunkuje sukces tej koncepcji. To wymaga od firm współpracy z samorządami lokalnymi, z którymi dotychczas producenci samochodów raczej nie mieli okazji współpracować - dodaje.

Optymizm z nutą niepokoju
Sytuacja sektora wydaje się być na tyle dobra, że ponad połowa firm (58%) nie planuje żadnych zwolnień. Aż 37% chce powiększyć liczbę zatrudnianych osób. Niepokój wzbudza przede wszystkim niepewna sytuacja polityczna, którą wskazało 38% respondentów.
Kwestie geopolityczne obejmują zarówno Środkową Europę, jak i Bliski Wschód. Zaskoczeniem natomiast jest kwestia spadku cen towarów oraz wahań kursowych. Jeszcze pół roku temu branża nie zwracała na to uwagi, teraz jest to powodem do niepokoju dla 32% firm.
0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

SJM EUROSTAT SAS
Pol-Technology Sp. z o.o.
Etyfol
ST TRADING Sp. z o.o. (NORM HOLDING)
Gotec Plastics Polska sp. z o.o.
 C.H. Erbslöh Polska Sp. z o.o.